This is my life, yarn and knitting

Alla inlägg under maj 2013

Av Bettan - 15 maj 2013 21:42

vettigt kommer skrivas här idag :)


Har en allergi utan dess like och den är inte att leka med. Hostar som en galning och ögonen rinner men trots det njuter jag av att det är vår :) och våren har exploderat idag.

Just därför så tog jag en underbar promenad i kväll, hade träningsfritt så då passade det mycket bra med en skönt kravlös promenad. Promenader är inte träning för mig utan avkoppling och jag vid sånna tillfällen saknar jag verkligen min hund.


Har förresten lite stela muskler idag, lyfte tungt på gymmet igår. Så underbart att vara tillbaka efter förkylningen och då passade jag på att köra lite extra hårt. Hoppas, hoppas verkligen att det ska börja synas snart på magen och fetbaken att jag tränar så hårt som jag själv tycker att jag gör.


Såg själv på kortet  från igår att jag fått en midja och det har jag inte haft på år och dar. Jag är faktiskt riktigt stolt över mig själv å det är inte ofta jag kan vara det. Jag hoppas att jag kan inspirera någon annan att ta tag i sitt liv. Ni som känner mig vet hur jag har kämpat och åter kämpat för att få min kropp att lyda min vilja och till slut vann jag kampen.


Kan jag så kan DU!


En suddig bild från gårdagens träningspass. ca - 15 kg och jag har midja :)

Av Bettan - 14 maj 2013 22:06

Ja det är vad mitt liv består av just nu.


Var på gymmet, la på tungt, tungt och jag har redan träningsvärk i rumpan. Törs inte tänka på hur det kommer kännas i låren i morgon. Så himla skönt att få komma igång igen efter förkylningen, har lyckats bra tycker jag själv än så länge MEN det finns massor kvar av mitt kroppsfett. Kampen fortsätter....


Vad det gäller blåmärkena så dyker de upp lite var stans på kroppen, lite som de behagar dem själva och utan att jag har slagit mig själv som vissa tycks tro att jag gör och går till sjukvården bara för nöjesskull. 

Nu i kväll har det dykt upp ett på magen och igår ett på undersidan höger arm, aja jag kommer då inte söka upp vården nå mera i alla fall.


Några har bett om före och efter bilder på min vikt kamp, saken är ju den att man ofta som "storväxt" inte direkt ställer sig framför kameran och vill bli fotad. Bla därför finns det inte många bilder på mig men jag ska fundera och  leta.


Ska nu slå igen ögonen och hoppas på att få sova länge, har kvällspass i morgon.


Av Bettan - 12 maj 2013 20:06

.......eller hur man nu ska se på saken.


Sommarstugan Del 1


Påskhelgen fick vi ett erbjudande att köpa en sommarstuga vid en sjö som jag varit mycket vid sen barnsben. Mina föräldrar har en stuga vid samma sjö.


Vi var där och kikade på stugan på påsklördagen, vi hade t.o.m nyckel så vi kom i den och vi tittade efter vad som skulle behövas göras där. Stugan ligger så vackert i en skogsbacke med sol stora delar av dagen.

Vi tittade på stugan med hjärtat mer än hjärnan, visst vi såg bristerna men som min man sa - Stugan lutar lite men det hissar vi. Ska sanningen fram så såg vi inte så mycket för det var 50 cm snö runt stugan. Det som talade till fördel för stugan förutom ute miljön var att den inte behövde någon större renovering inomhus och att alla inventarierna följde med som båt med motor mm.


Helgen efter åkte vi dit igen, snön hade smält lite i backen men inte runt huset. Vi hade bestämt oss för att köpa stugan och nu skulle vi kika lite mera på den och se vad som fanns i den och bodarna. Vi kikade på hur mycket som skulle behöva hissas i bakre hörnet.  


Helgen efter var stugan vår, jag och maken åkte dit och skålade i bubbel och vi sov över i vårt lilla lutande hus väl medveten om att vi skulle hissa upp det så fort det blev varmare och snön smält. Vi eldade upp allt som fanns i bodarna som vi inte ville ha kvar och även lite innefrån stugan. Stugan började bli vår lite mera :)



För några helger sedan var det då dags att börja hissa vår lilla stuga, då såg vi mera hur mycket hon lutade  och det kan jag säga det var inte lite. Hela baksidan låg direkt nere på marken och mycket mera på den sidan vi sett lutade i vinter. Maken hissade till en början med ett leende på läpparna för det gick bra att hissa, själv var jag inne och skurade väggar och tak. Det skulle ju bara "hissas" efter en stund ropar maken på mig. När han hissat en stund så hade trossbotten ramlat ner.... inte direkt läge att jubla. 

Det här innebar att vi nu måste riva upp det fina trägolvet för att få dit en ny trossbotten.  Vi bestämde oss på stående fot att försöka hissa stugan ytterligare 20 cm så vi ev skulle kunna laga trossbotten från under sidan.  Så några dagar senare så bar vi dit genom skogen gråsuggor, tungt men envisare än hinnhåle är man.....


Nu slutar det inte där, när vi hissade upp stugan i framkant visade det sig att den som gjutit pelaren där "glömt" armera den så den gick i två delar. Nu var vi uppgivna båda två men skam den som ger sig, på nytt kånkades saker genom skogen. Fast cementen körde min äldsta son dit med fyrhjulingen och det är jag oerhört tacksam för. Hade precis rest mig ur en sjuksäng men en djävulsk hosta och noll kondition.


Pelaren är nu gjuten men inte utan problem, först av allt mätte vi fel och fick vi ösa ur all cement ur bottenklacken för att vi inte mätt rätt när vi grävt och pelaren skulle hamna utanför stugan. Dagen efter så visade det sig att det fattades två säckar cement, åter igen räddades vi av två omtänksamma personer. Min bror och svägerska åkte till stan handlade dem åt oss och BAR dem i en ryggsäck ut till oss. Imponerande att bära var sin 25 kg säck i en ryggsäck. Jag är er evigt tacksamma!


Nu är pelaren där, huset har lyfts 40 cm sedan start och är tro det eller ej r a k t :)


Nu ska vi satsa på att försöka laga trossbotten under ifrån och jag har lovat att hjälpa till att gräva ut för att det ska bli möjligt. Men för att klara det så behöver jag bli en aning mindre så nu mina damer och herrar blir det till att gå på hård diet ett tag för att komma under stugan. 


Det blev ett långt inlägg som jag hoppas ni läser med samma glimt i ögat som jag skriver det och med lite tur så kanske jag berättar nästa gång om vår ytterdörr på stugan....


Nu ska jag lägga in lite bilder...


Den lutande stugan, skiten som ligger där är från några kvigor som smet för en bonde i höstas.


    Lutande stuga i snöbädd


 


Naivt firar vi att stugan är vår, en stuga vi ska ha det lugnt och avkopplande i :/

 

Den må luta men vi har en vacker utsikt från vårt soldäck, tycker jag i alla fall


 


Gjutning av pelare pågår...

  

Lite avkoppling finns det tid för också. OBS... det blåser så vinden har tagit tag i kjolen


 


En rakstuga och som min mamma sa - iaf till tjälen gått :)


 

 Den sista isen går på sjön 






Presentation

Älskar garn och stickning,stickar,kardar och spinner garn. Drömmer om att driva eget. Får än nöja mej med att vara projektledare hemma och på jobbet

Fråga mig

0 besvarade frågor

Twitter

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards