This is my life, yarn and knitting

Alla inlägg den 2 mars 2011

Av Bettan - 2 mars 2011 21:53

Det här receptet använde jag i kväll för att göra både  smörgåstårtsbotten och focciabrödet.


Receptet räcker till två formar på 34x24cm om du inte väljer göra tekakor.


7dl vatten
100g jäst
2tsk salt
150g margarin
1dl vit sirap
20dl vetemjöl


Blanda 34grader varmt vatten med jästen. Häll i salt och sirap. Skär smöret i delar och lägg i. Tillsätt hälften av mjölet, kör igång assistenten, Tillsätt resten av mjölet medan den blandar. Låt degen vila 15min. Dela sedan degen i så stora bitar du behöver och kavla ca 8mm tjock och lägg i en fyrkantig form. Nagga och låt sedan jäsa i ca 40 min tills degen jäst upp till kanten. Grädda i 200grader till bottnen fått fin färg. Klappa lite på den så du känner om den är nog hård. Om den är mjuk så är den inte klar.


Om du väljer att göra tekakor

Då kavlar man degbitarna ca 2mm tjocka och låter sedan jäsa på plåt 20min. Grädda ca 8min.



Av Bettan - 2 mars 2011 20:02

Igår hade jag fint besök på jobbet, Charlie behövde vara med farmor medans mamma klippte sig. 

Behöver jag säga att han gjorde dundersuccé bland gubbarna på jobbet. Blev så full i skratt åt en av de "tuffaste" av dem alla, han kom in i fika rummet kikade runt och såg Charlie och började prata med honom.....goa gubbar kan de också :)


Han var så snäll lillgrabben, bara pratade och skrattade. Jag skrattade så gott åt honom när min kompis Anna höll honom en stund. Hon lade ner honom i knät men det ville han inte ...gud vad han jobbade för att komma upp. Han ville sitta upp och  höra på det stora grabbarna när de pratade skoteråkning, sin far upp i dagen :)


De senaste dagarna har jag tänkt att jag måste ta tag i ridningen igen men det har inte varit så enkelt att övertyga mig själv om att verkligen göra det. Det är ganska precis som ett år sedan jag åkte av med dunder och brak, ff har jag rejält ont i min nacke och ryggen ska vi inte prata om. Men det som är svårast är nog att det har satt sig i huvudet på mig, jag är helt enkelt rädd för att rida. Det blir ju inte lättare för var dag som man skjuter upp ridningen....


Men nu är det gjort, red min goa häst efter att jag longerat honom. Å som han skötte sig, man såg verkligen att han gillade att få jobba igen. Galopperade som en galning och  sedan så hoppade jag på och red honom i en lugn skritt. Vågade inte trava det är så mycket snö och han gick nästan omkull flera gånger på pga att han sjönk ner i snön.

Funderar på att ta lektion på lördag OM jag får min paddock skottad.

Presentation

Älskar garn och stickning,stickar,kardar och spinner garn. Drömmer om att driva eget. Får än nöja mej med att vara projektledare hemma och på jobbet

Fråga mig

0 besvarade frågor

Twitter

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26 27
28
29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards