This is my life, yarn and knitting

Alla inlägg den 29 april 2011

Av Bettan - 29 april 2011 22:58

Har på sena kvällskvisten fixat med mat till i morgon, har lagt oxfilen i marinad så den kan grillas och gjort en ny laddning med nubbesallad. 

Fick även för mig att jag skulle göra en paj till efterrätt, funderade ett tag på en rabarberpaj eftersom jag såg rabarber i frysen när jag var där och letade köttet. 

Men var inte riktigt sugen på rabarber så jag googlade och hittade ett recept på citron och limepaj, kändes syrligt och gott efter en grillmiddag.


Blev med kylskåp i kväll, ett gasolkylskåp till stugan så nu jäklar har standarden på stugan stigit enormt. Snart kommer den in i 2000-talet också :)

Känns så bra att ha något att ställa in kylvarorna i, nu har vi sänkt ned dem i ett brunn när kylklabbarna tinat upp. Det har fungerat men inte varit opptimalt om man säger så.


Kanske någon av er vill testa pajreceptet så jag bjuder på receptet jag testade att baka i kväll så här kommer det.


Pajskal:

  • 3 dl vetemjöl
  • 2 msk strösocker
  • 125 g smör eller margarin
  • 1 äggula eller 2-3 msk vatten

Fyllning:

  • 3 ägg
  • 2 dl strösocker
  • 2 msk vetemjöl
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 2 dl vispgrädde
  • 1 lime
  • 1 citron

Garnering:

  • 1 lime
  • florsocker

Servering:

  • 3 dl vispgrädde

Gör så här:

Gör pajskalet. Låt smöret/margarinet bli rumsvarmt. Rör ihop smör/margarin, socker och mjöl till en grynig massa, gärna med elvisp. Tillsätt äggulan eller vattnet och arbeta ihop till en deg.

Tryck ut degen i en pajform ca 24 cm i diameter. Ställ in i kylen ca 30 minuter eller frysen ca 10 minuter.

Gör fyllningen: Vispa ägg och socker pösigt. Rör ner vetemjöl, vaniljsocker och grädden (som ej behöver vispas).

Riv skalet på lime och citron och pressa ur saften. Tillsätt saft och skal till smeten och rör till en jämn smet. Häll smeten i pajskalet. Grädda i nedre delen av ugnen i 200°C i ca 30 minuter.

Låt pajen svalna. Sikta över florsocker och skiva lime och garnera med.

Servera pajen lite ljummen eller kall med vispad grädde.

Pajen kan förvaras färdiggräddad i kylskåp två dagar innan servering.


Till sist önskar jag er alla en trevlig Valborg

Presentation

Älskar garn och stickning,stickar,kardar och spinner garn. Drömmer om att driva eget. Får än nöja mej med att vara projektledare hemma och på jobbet

Fråga mig

0 besvarade frågor

Twitter

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards