This is my life, yarn and knitting

Alla inlägg under januari 2012

Av Bettan - 6 januari 2012 20:58

de é grejer det :) 

Har varit och ätit middag hos mamma och pappa, vissa skulle säga men fick ni "bara" köttbullar till middag? Men det kan jag lova er.....mammas köttbullar går inte av för hackor. Har än inte ätit hemma gjorda köttbullar som är så goda som hennes och det kan jag lovar  er att det samma tycker mina barn. 




I morgon ska jag åka och hälsa på en kompis som jag inte umgåtts så mycket med de senaste året däremot har vi pratat om att träffas igen i flera år. I morgon ska det ske och på kvällen ska jag åka iväg och kika till den lokalen där vi ska ha zumba i under vårterminen. 


Nu sitter jag här och tittar på the voice, tycker faktiskt att det är rätt bra.  Resten av familjen letar en skoter eller skurhinken, den ena av dem finns någon stans och bara väntar på rätt ägare och den andra än spårlöst försvunnen.


Själv är jag rätt sur eller mest förbannad på min kropp,hela julen(ja ett par veckor före också) har jag ätit GI rivstartsfasen den enda jag unnat mig var under julafton var att smaka på ca 10 godis sedan återgick jag till strikt diet igen. Tror ni jag gått ner i vikt?? Nej nej, jag har gått upp i vikt, gud så jag hatar min kropp!!!!!!!!!!!!! Det spelar ingen roll vad jag gör så går jag upp i vikt, snart går jag och hänger mig.

Av Bettan - 5 januari 2012 20:21

I kväll är det sista natten med hela ungdomsgänget här hemma, i morgon åker Robban och Jenny ner mot stora staden. På söndag så ska jag skjutsa Linda till Sveg, där stannar jag till på tisdag. Jag har tagit två dagars semester för att inte behöva stressa så enormt mycket med tanke på det väder som är just nu.


Egentligen så skulle de åka till Boden i morgon och tävla men ingen av dem är pigg så det blir till att pigga på sig och fortsätta träna. 


Själv ska jag nog ut och åka skidor och ev hinna ut med skotern en sväng, på fredag kväll så ska vi åka till mamma och pappa och äta middag. Annars ska den här helgen bestå av att umgås med vänner och släkt, jag ska njuta av livet helt enkelt.


Som ni märkt har jag tappat insperationen till att skriva här på bloggen, svårt när man måste vakta sin "tunga" men jag ska försöka skärpa mig lite i framtiden.


Kanske blir det bättre när jag vet vart jag är på väg någonstans i livet. För just nu har jag många och stora frågetecken i mitt huvud och även om jag inte tänker så mycket på det så ligger det där ändå och "stör". Jag fick som uppgift av spåtanten förra våren att inte vara "där framme" utan leva i nuet, jag skulle inte planera och fundera på det som jag inte kan påverka för när det var dags så skulle det vara saker som jag inte hade "planerat" för. Nu är jag där.....det oväntade har skett eller rättare sagt startat och jag  sitter lydigt ner bara ner och väntar. Att jag skulle göra det bestämde jag mig för när det här började, känner så starkt att det här är något jag inte kan påverka just nu.


Det känns också så sjukt att en spåtant sa att det här skulle ske för ett år sedan??? och slår det in till hundra procent......då är jag i början av min nya resa. 

Hon sa bla så här

" Du kommer känna längs hela ryggraden att det är rätt MEN feghet kan få dig att tveka" 


Jag känner precis det hon sa, både längs ryggraden och mycket feghet MEN fegheten ska inte hindra mig!



Av Bettan - 2 januari 2012 22:56

Morgondagens middag


500 g nötkött, t.ex grytbitar 
1 gul lök 
1 röd paprika 
1 grön paprika 
1 burk majs (400 g) 
1 msk rapsolja 
5 dl vatten 
1 1/2 msk oxfond 
1 msk tomatpuré 
1 msk soja 
1 pressad vitlöksklyfta 
2 tsk paprikapulver (gärna starkt) 
1/2 tsk mineralsalt 
1 krm svartpeppar 
3 lagerblad


Skala och hacka löken. Kärna ur paprikorna och strimla dem. Låt majsen rinna av. 
Dela köttet i mindre bitar och bryn det i en gryta med olja i botten tills det får lite färg. 
Tillsätt vattnet, fonden, tomatpurén, sojan, vitlöken, kryddorna, majsen samt grönsakerna. Låt koka på svag värme i cirka 30 minuter.


Servera med fullkornsris eller potatis-

Av Bettan - 2 januari 2012 21:38

Årets första arbetsdag blev en trött måndag men det verkar det ha varit för många fler än mig när jag ser vänners uppdateringar på facebook. Trött var bara förnamnet MEN jag var normalt trött inte sjukligt trött som innan jul, underbart på sitt sätt.


Gav mig ut och sprang nu i kväll, hade inte planerat det men även det blev bra trots att det var segt stundvis. I morgon blir det zumba igen, ska testköra VT program tillsammans en av nya ledarna.  Hon som ska köra det vill träna lite för hon ska köra  sin första klass men hon är så enormt duktig så det kommer bli kanonbra. Längtar tills terminens pass kommer igång.


Har inte avgett något nyårslöfte i år, har ni?




Av Bettan - 1 januari 2012 11:25

Började som 2011 slutade......med att grejor går sönder. I morse var det brödrosten som gav upp undra vad som kommer här näst då?


Hur som helst igår blev det gratinerad krabba till förrätt, dubbelmarinerad oxfile och hasselbackspotatis och bea sås till middag. Efterrätten blev glass och frukt, med andra ord vi åt gott.


Oxfilén gjorde jag så här:

1 kg oxfile rumstempererad (hög kvallite)


Marinad 1

5 dl vatten

5 krossade vitlöksklyftor

1/2 dl grovt salt

1 liten gul lök

2 msk hackad rosmarin

2msk hackad timjan

2msk hackad persilja


Marinad 2

2 msk balsamvinäger

2-3 pressade vitlöksklyftor

1 tsk honung (jag hoppar över detta)

1/2 tsk salt

2 krm sambal oelek

2 krm nymald svartpeppar

3 msk olivolja

2 msk vadera hackad rosmarin, timjan, persilja


Gör så här

Dag 1 Bryn köttet runt om i smör. Lägg in i ugnen, 150 grader tills innertemperaturen är 51 grader. Koka under tiden upp ingredienserna till marinad 1 och låt svalna. Lägg i köttet och låt stå över natten (i kylskåp)

Dag 2 Blanda marinad 2. Ta upp köttet ur första marinaden och skiva köttet ganska tunnt. Lägg upp på ett fat och häll marinad 2 över. Låt stå någon timme innan den serveras samt servera det rumsvarmt.


God fortsättning !


Presentation

Älskar garn och stickning,stickar,kardar och spinner garn. Drömmer om att driva eget. Får än nöja mej med att vara projektledare hemma och på jobbet

Fråga mig

0 besvarade frågor

Twitter

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24 25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards